Antibiotika jsou silnou obrannou linií proti bakteriálním infekcím.

Mohou však někdy způsobit vedlejší účinky, jako je průjem a poškození jater.

Některé potraviny mohou tyto nežádoucí účinky snížit, zatímco jiné mohou zhoršit jejich účinky.

Tento článek vysvětluje, co byste měli a neměli jíst během a po antibiotikách.

Jogurt, granola a plody
Co jsou antibiotika?
 

Antibiotika jsou druh léků používaných k léčbě bakteriálních infekcí. Pracují tím, že zastaví infekci nebo ji zabrání šíření.

Existuje mnoho různých typů antibiotik.

Některé jsou široké spektrum, což znamená, že působí na širokou škálu choroboplodných bakterií. Jiné jsou určeny k zabíjení určitých druhů bakterií.

Antibiotika jsou velmi důležité a účinné při léčbě závažných infekcí. Přesto mohou přicházet s některými negativními vedlejšími účinky.

Například nadměrné užívání antibiotik může poškodit játra. Jedna studie ukázala, že antibiotika jsou nejběžnější léky, které způsobují poškození jater ( 1 , 2 ).

Antibiotika mohou mít také negativní účinky na biliony bakterií a dalších mikroorganismů žijících ve vašem střevě. Tyto bakterie jsou kolektivně známé jako střevní mikroflóra.

Kromě zabíjení bakterií způsobujících chorobu antibiotika mohou zabíjet zdravé bakterie ( 3 , 4 , 5 ).

Užívání příliš mnoha antibiotik může drasticky změnit množství a typy bakterií uvnitř střevní mikroflóry, zejména v raném životě ( 6 , 7 , 8 ).

Ve skutečnosti pouze jeden týden antibiotik může změnit make-up střevní mikroflóry až na jeden rok ( 9 ).

Některé studie ukázaly, že změny ve střevní mikroflóře způsobené nadměrným užíváním antibiotik v raném životě mohou dokonce zvyšovat riziko přírůstku hmotnosti a obezity ( 10 ).

Nadměrné používání antibiotik může vést k rezistenci na antibiotika, což je činí neúčinným při zabíjení bakterií způsobujících chorobu ( 11 ).

Konečně, změnou typů bakterií žijících ve střevech mohou antibiotika způsobit vedlejší účinky na střevo, včetně průjmu ( 12 ).

SHRNUTÍ:Antibiotika jsou důležité pro léčbu infekcí. Pokud jsou však nadměrně užívány, mohou způsobit dlouhodobé změny zdravých střevních bakterií a přispět k poškození jater.
 
 
Užívejte probiotika během léčby a po ní
 

Užívání antibiotik může změnit střevní mikroflóru, což může vést k průjmu souvisejícímu s antibiotiky, zvláště u dětí.

Naštěstí mnoho studií ukázalo, že užívání probiotik nebo živých zdravých bakterií může snížit riziko průjmu spojeného s antibiotiky ( 13 , 14 ).

Jeden přehled 23 studií, včetně téměř 400 dětí, zjistil, že užívání probiotik současně s antibiotiky by mohlo snížit riziko průjemů o více než 50% ( 15 ).

Větší přehled 82 studií včetně více než 11 000 lidí nalezl podobné výsledky u dospělých i dětí ( 16 ).

Tyto studie ukázaly, že probiotika Lactobacilli a Saccharomyces byly zvláště účinné.

Avšak vzhledem k tomu, že probiotika jsou obvykle bakteriemi, mohou být také zabity antibiotiky, pokud jsou brány dohromady. Proto je důležité užívat antibiotika a probiotika několik hodin od sebe.

Probiotika by se měly užívat také po antibiotikách, aby se obnovily některé zdravé bakterie ve střevech, které mohly být zabity.

Jedna studie ukázala, že probiotika dokáží obnovit původní mikroflóru po poruchové události, jako je užívání antibiotik ( 17 ).

Pokud užíváte probiotika po antibiotikách, může být lepší užít jednu, která obsahuje směs různých druhů probiotik, spíše než jen jednu.

Zdroj : https://www.healthline.com/

SHRNUTÍ:Probiotika během léčby antibiotiky mohou snížit riziko průjmu, ačkoli by měly být dvě hodiny odděleny. Probiotika mohou také pomoci obnovit střevní bakterie po antibiotikách.
 
Jezte fermentované potraviny

Některé potraviny mohou také pomoci obnovit střevní mikrobiologii po poškození způsobeném antibiotiky.

Fermentované potraviny vyrábějí mikroby a zahrnují mimo jiné i jogurt, sýr, zelí, kombucha a kimchi.

Obsahují řadu zdravých bakteriálních druhů, jako je například Lactobacilli , které mohou pomoci antibiotikům obnovit zdravý stav mikroorganismu.

Studie ukázaly, že lidé, kteří jedí jogurt nebo fermentované mléko, mají vyšší množství Lactobacilli ve střevech a nižší množství bakterií způsobujících chorobu, jako jsou Enterobacteria a Bilophila wadsworthia ( 18 , 19 , 20 ).

Kimchi a fermentované sójové mléko mají podobné příznivé účinky a mohou pomoci kultivovat zdravé bakterie ve střevě, jako jsou Bifidobacteria ( 21 , 22 ).

Proto jíst fermentované potraviny mohou pomoci zlepšit střevní zdraví po užívání antibiotik.

Jiné studie také zjistily, že fermentované potraviny mohou být prospěšné při léčbě antibiotiky.

Některé z nich ukázaly, že užívání normálního nebo probiotického doplňku jogurtu může snížit průjem u lidí užívajících antibiotika ( 23 , 24 , 25 ).

SHRNUTÍ:Kysané potraviny obsahují zdravé bakterie, včetně laktobacilů , které mohou pomoci obnovit poškození mikroflóry způsobené antibiotiky. Jogurt může také snížit riziko průjmu souvisejícího s antibiotiky.
 
Jedzte s vysokým obsahem vlákniny

Vlákno nemůže být tráveno vaším tělem, ale může být tráveno střevními bakteriemi, které pomáhají stimulovat jejich růst.

Výsledkem je, že vlákna mohou pomoci obnovit zdravé střevní bakterie po běhu antibiotik.

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny zahrnují:

  • Celá zrna (kaše, celozrnný chléb, hnědá rýže)
  • Ořechy
  • Semena
  • Fazole
  • Čočka
  • Bobule
  • Brokolice
  • Hrách
  • Banány
  • Artičoky

Studie ukázaly, že potraviny, které obsahují vlákninu, jsou nejen schopny stimulovat růst zdravých bakterií ve střevě, ale mohou také snížit růst některých škodlivých bakterií ( 26 , 27 , 28 ).

Avšak dietní vláknina může zpomalit rychlost, kterou žaludek vyprazdňuje. Na druhé straně může dojít k zpomalení rychlosti absorpce léků ( 29 ).

Proto je nejlepší dočasně vyvarovat se jídlům s vysokým obsahem vlákniny během léčby antibiotiky a místo toho se zaměřit na jejich konzumaci po zastavení antibiotik.

SHRNUTÍ:s vysokým obsahem vlákniny potraviny, jako celá zrna, fazole, ovoce a zeleniny, může pomoci růst zdravých bakterií ve střevě. Měli by se jíst po podání antibiotik, ale ne během, protože vlákno může snížit absorpci antibiotik.
 
 
Jezte Prebiotické potraviny

Na rozdíl od probiotik, které jsou živé mikroby, jsou prebiotika potraviny, které krmí dobré bakterie ve vašem střevě.

Mnoho potravin s vysokým obsahem vlákniny je prebiotikum. Vlákno je tráveno a fermentováno zdravými střevními bakteriemi, což jim umožňuje růst ( 30 ).

Nicméně, jiné potraviny nejsou vysoké vlákniny, ale působí jako prebiotika tím, že pomáhají růst zdravých bakterií jako Bifidobacteria .

Například červené víno obsahuje antioxidační polyfenoly, které nejsou tráveny lidskými buňkami, ale jsou tráveny střevními bakteriemi.

Jedna studie zjistila, že konzumace polyfenolových extraktů z červeného vína po dobu čtyř týdnů by mohla významně zvýšit množství zdravých bifidobakterií ve střevech a snížit krevní tlak a cholesterol v krvi ( 31 ).

Podobně kakao obsahuje antioxidační polyfenoly, které mají probiotický účinek na střevní mikroflóru.

Pár studií ukázalo, že kakaové polyfenoly také zvyšují zdravou Bifidobacteria a Lactobacillus ve střevě a snižují některé nezdravé bakterie, včetně Clostridia ( 32 , 33 ).

Proto konzumace prebiotických potravin po antibiotikách může pomoci růstu prospěšných střevních bakterií, které byly poškozeny antibiotiky.

SHRNUTÍ:Prebiotika jsou potraviny, které pomáhají růst zdravých bakterií ve střevě a může pomoci obnovit střevní mikroflóry po užívání antibiotik.
Vyhněte se určitým potravinám, které snižují účinnost antibiotik

Zatímco mnohé potraviny jsou přínosné během a po antibiotikách, některé je třeba se vyhnout.

Studie například ukázaly, že při užívání určitých léků včetně antibiotik může být škodlivékonzumovat grapefruit a grapefruitovou šťávu ( 34 , 35 ).

Je to proto, že grapefruitová šťáva a mnoho léků jsou rozloženy enzymem nazývaným cytochrom P450.

Jíst grapefruit, zatímco antibiotika mohou zabránit tomu, aby tělo správně rozložilo léčivo. To může být škodlivé pro vaše zdraví.

Jedna studie u šesti zdravých mužů zjistila, že pití grapefruitové šťávy při užívání antibiotika erythromycinu zvyšuje množství antibiotika v krvi, ve srovnání s tím, kdo jej užíval s vodou ( 36 ).

Potraviny doplněné vápníkem mohou také ovlivnit absorpci antibiotik.

Studie ukázaly, že potraviny doplněné vápníkem mohou snížit absorpci různých antibiotik včetně ciprofloxacinu a gatifloxacinu ( 37 , 38 ).

Jiné studie však ukázaly, že potraviny obsahující vápník, jako je jogurt, nemají stejný inhibiční účinek ( 39 ).

Může se stát, že při užívání antibiotik se musí vyvarovat pouze potraviny, které jsou doplněny vysokými dávkami vápníku.

SOUHRN:Grapefruity i potraviny obohacené o vápník mohou ovlivnit, jak jsou v těle absorbovány antibiotika. Nejlepší je vyhnout se jíst tyto potraviny, zatímco na antibiotika.
Sečteno a podtrženo
 

Antibiotika jsou důležitá, pokud máte bakteriální infekci.

Mohou však někdy způsobit nežádoucí účinky, jako je průjem, jaterní onemocnění a změny ve střevní mikroflóře.

Užívání probiotik během a po ukončení léčby antibiotiky může pomoci snížit riziko průjmu a obnovit vaše střevní mikroflóra do zdravého stavu.

A co víc, jíst potraviny s vysokým obsahem vlákniny, fermentované potraviny a prebiotické potraviny po užívání antibiotik mohou také pomoci obnovit zdravou střevní mikrobiologii.

Nicméně je nejlepší vyhnout se grapefruitům a potravinám s obohacením vápníku během antibiotik, které mohou ovlivnit vstřebávání antibiotik.

 Zdroj : https://www.healthline.com/